“D'ale Carnavalului” de I. L. Caragiale
Premiera absolută a piesei “D’ale carnavalului” a avut
loc pe data de 8 aprilie 1885. Premiată la concursul organizat de
Teatrul Naţional din Bucureşti de un juriu din care făceau parte,
printre alţii, Alecsandri, Maiorescu şi Haşdeu, piesa şi-a aflat curând
drumul către scena de teatru românească, fiind categorisită de exegetul
Pompiliu Constantinescu drept o farsă pură, de o ingeniozitate
extraordinară de situaţii. Un fante de mahala (Nae Girimea), pentru care
se bat două femei (Miţa Baston şi Didina Mazu), doi amanţi înşelaţi
(Iancu Pampon şi Mache Răzăchescu zis şi Crăcănel), Iordache,
Catindatul, a cărui stare euforică aduce culoare de la începutul până la
finalul piesei, un Chelner, Ipistatul, toate aceste caractere conturate
cu o pană de artist, fac deliciul spectatorului care aşteaptă cu
încordare descurcarea întregului conflict; iar ceea ce e mai cuceritor,
dezvoltarea intrigii nu numai că nu descâlceşte problema, dimpotrivă, o
încâlceşte şi mai mult. Într-o alcătuire de sonată, actul întâi şi al
treilea, petrecute la frizeria lui Nae Girimea, încadrează perfect actul
median, scena carnavalului a cărui cromatică se aseamănă unui carnaval
veneţian.
De la premiera absolută cu o montare în pripă a lui Constantin Nottara
şi o total neinspirată distribuţie, la actualitatea teatrelor româneşti,
“D’ale carnavalului” şi-a găsit interpretări de
valoare remarcabilă; departe de a fi considerată o piesă proastă a lui
Caragiale, “D’ale carnavalului” a fost de fapt
unanim apreciată ca fiind cea mai dificilă; un antivodevil compus cu o
pană de artist.